Ble

UNDER UDARBEJDELSE

Der er tre vigtige faktorer, der skal være til stede, for at et barn kan blive renligt. For det første at barnet udviklingsmæssigt viser tegn på, at det er klar til at kontrollere blæren og tarmen. Derefter er det vigtigt, at de voksne påtager sig ansvaret – det er de voksne (forældre og børnehave), der har ansvaret for, at barnet kommer på toilettet og får indlært toiletvaner. Dette ansvar må ikke overlades til barnet.

FAKTA: Rent fysisk får barnet en fornemmelse af blærens og tarmens lukkemuskler, når det er mellem halvandet og to år. Tidspunktet for at introducere potte eller toiletbesøg skal derfor findes her, lige så snart barnet viser interesse for det. De fleste børn lægger bleen i dagtimerne, når de er mellem to og tre år.